Finans

Det finns många olika skäl till att vi konsumenter väljer att ställa aktörerna på de finansiella marknaderna mot varandra. Vissa av oss jämför banker för att få bättre priser på till exempel försäkringar eller lån – andra gör det för att få en högre ränta på sparkontot. Ytterligare andra gör detta av mer ideologiska anledningar eller till följd av att de har tröttnat på hur de blir hanterade av sin bank.

Det spelar faktiskt mindre roll vilka anledningarna till att du vill göra denna jämförelse är. Det viktiga är att du faktiskt tar dig tid och jämför banker och banktjänster. Som konsument har du nämligen mycket att tjäna på att göra just detta. I samma veva får du kanske möjlighet att för första gången stifta bekant med de svenska nischbankerna.

Vad är en nischbank?

En nischbank är ett finansinstitut som tillhandahåller produkter och tjänster vilka riktar sig mot en specifik målgrupp. Målgruppen ifråga kan till exempel vara småföretagare, aktiesparare, konsumenter som shoppar på nätet eller någon annan avgränsad grupp personer. De erbjuder ofta ett mer skräddarsytt och personligt tjänsteutbud än vad de gamla storbankerna gör.

Nischbanker kallas även för alternativa banker och på senare år har flera sådana ploppat upp på den svenska marknaden. Några exempel på svenska finansinstitut som faller under kategorin nischbanker är:

  • Avanza
  • Forex Bank
  • Ikano Bank
  • Klarna Bank
  • Nordnet
  • Qred.

Dessa banker har ett väldigt varierat produkt- och tjänsteutbud. Allesammans är de dock mer eller mindre specialiserade inom ett visst område på finansmarknaden – de är således nischade.

Vilken roll spelar detta när jag jämför banker?

När du jämför banker och deras respektive tjänsteutbud kommer du ibland kunna välja mellan nischbanker och storbanker. Det finns såklart såväl fördelar som nackdelar med att välja det ena alternativet framför det andra. Till exempel känner sig många svenska konsumenter trygga med att vara kunder hos storbanker som exempelvis:

  • Danske Bank
  • Handelsbanken
  • Nordea
  • SEB
  • Swedbank.

Det viktiga är att du idag har valmöjligheten att kunna välja ett annat alternativ, om detta är vad du vill göra. När du gör en jämförelse av de olika alternativ som finns tillgängliga på bankmarknaden ligger konsumentmakten hos dig!

Företag

Det finns många olika lösningar för dig som är i behov av en företagslokal. Du kan till exempel välja att köpa en fastighet eller att hyra in dig i ett coworking space. Men för de allra flesta företagare är det bästa alternativet att hyra ett eget kontor i Stockholm. Här går vi igenom varför detta är ett fördelaktigt alternativ som du bör överväga!

Fördelarna med att hyra ett eget kontor i Stockholm

Att hyra ett eget kontor i Stockholm är fördelaktigt på många olika sätt. Några exempel på fördelarna med att göra detta är att det egna kontoret:

  • Erbjuder avskildhet och ett större fokus. Ett alldeles eget kontor är bra på så vis att det erbjuder en större avskildhet. Det kan vara enklare för dina medarbetare att fokusera lite mer på sitt arbete och på företaget med denna avskildhet. De kommer nämligen inte distraheras av de andra företag som verkar i er närhet. Detta kan leda till en ökad produktivitet under loppet av en arbetsdag. Bara för att andra lösningar har hjälpt andra företag att växa och skala upp innebär det inte att sådana lösningar är optimala för just ditt företag!
  • Ger ditt företag utrymme att växa ytterligare. När du skaffar ett eget kontor i Stockholm får du en viss yta att hysa ditt företag på. Ett coworking space har vissa fördelar såsom en viss flexibilitet. Men att ständigt behöver flytta runt mellan olika arbetsplatser kan skapa frustration hos dina medarbetare. När du skaffa en egen kontorslokal kan medarbetarna ha fasta platser att kalla sina egna. Dessutom kan ni även ha utrymme att växa lite ytterligare i framtiden om ytan tillåter detta.
  • Kan ha extra utrymme att hyra ut. Sitter ni i en företagslokal som är lite för stor? Om ni inte har hunnit växa in i kostymen ännu kanske du bör överväga att hyra ut det extra utrymmet? Det finns förmodligen många företagare som är intresserade av att hyra in sig på ditt kontor till en rimlig penning. Om du nyttjar denna möjlighet skapar du på sätt och vis ett eget litet coworking space!
Företag

Många företagare inser att marknadsföring på sociala kanaler blir allt viktigare. Detta samtidigt som många inte ens har egna konton och därmed inte rätt kompetens för att kunna marknadsföra effektivt. Vad är Pinterest? Hur kan marknadsföring ske? Vilka är målgruppen? Här ges svaren!

Vad är Pinterest?

Pinterest är en av världens största sociala plattformar där både privatpersoner och företag agerar och interagerar. Enligt en svensk marknadsföringsbyrå besöks denna plattform av över 440 miljoner människor per månad. Det är därmed en plattform som är mycket använd men trots detta en underskattad marknadsföringskanal hos många företagare. I korthet kan användarna publicera bilder på ”digitala anslagstavlor”. Där kan andra användare se dem och få inspiration. I artikeln ”Vad är Pinterest?” på plattformens egen hemsida beskrivs tjänsten som ”en visuell upptäcksmotor”.

Medan Facebook främst bygger på interaktion mellan användarna och TicTok på korta videoklipp så har Pinterest större fokus på bilder och collage och inspiration. Ofta har dessa bilder även länkar till olika webbplatser där besökarna kan se fler bilder, köpa produkter eller läsa om de olika bilderna.

Så kan företag jobba med Pinterest

Även om den sociala plattformen kan användas på flera olika sätt bör den primärt ses som en inspirationskälla uppbyggd av bilder. Därmed är det även lättast för företag som visuellt kan skapa intresse att synas på Pinterest. Detta oavsett om det handlar om försäljning av mode, inredning eller resor. Några tips på vägen är:

  • Skapa företagskonto
    Personer som driver eget företag kan ha samma konto som privatperson och företagare. Men då krävs det att personen verkligen tänker till då allt som läggs ut privat även kommer att sammankopplas med företagets verksamhet. Det är ofta bättre att ha ett separat konto.
  • Skapa en strategi
    Att bara lägga upp bilder ”på känn” brukar i längden inte vara lönsamt. Bygg en långsiktig strategi! Det är även något som många marknadsföringsbyråer gärna hjälper till med.
  • Inspirera!
    Vad är Pinterest – i förhållande till andra sociala plattformar? Det enklaste svaret är att denna plattform primärt används för att hitta inspiration och idéer. Därmed är det inte faktasök, interaktioner eller videoklipp som eftersöks. Med andra ord måste även innehållet skapas inspirerande.

Vilken är målgruppen?

När företagare ställer frågan ”Vad är Pinterest?” handlar det framförallt om att förstå målgrupp och hur marknadsföring kan bli effektivt på plattformen.

  • 60 % är kvinnor
  • Den grupp som ökar mest är millennials
  • De som söker inspiration! Inom vilket område av ditt företag söker människor inspiration och idéer?
Internet

Det är bra att jämföra olika operatörer innan man bestämmer sig för vilket mobila bredband man ska välja. Genom att man jämför utbudet mobilt bredband kan du hitta ett som passar dina behov bäst till ett lagom pris. Med ett mobilt bredband kan man enkelt och smidigt koppla upp sig mot 4G nätet, vare sig man är hemma, på landet eller i stugan. Det är ett bra alternativ till fast bredband som ofta ger snabb uppkoppling med obegränsad data. Dessa är dock ofta bundna till abonnemang och är stationära. I och med att 5G nätet vidareutvecklas kommer mobila bredband bli ett alltmer attraktivt alternativ, då man kan få snabb uppkoppling, var som helst till bra pris.

Bra att tänka på

Om man är i behov av ett smidigt sätt att dela sin internetanslutning utan att behöva dela via mobilen. Kan ett mobilt bredband vara det lättaste alternativet. Vill man också kunna ta med sig sin anslutning om man ska ut och resa eller åka till stugan är det snabbt och enkelt med ett mobilt bredband. Det kräver ingen installation och kan användas via ett SIM-kort. Så länge du kan koppla in SIM-kortet till enheten har du möjlighet att surfa med den. Med ett mobilt bredband kan man också styra över sina månadskostnader då de skiljer sig mycket i pris. Vill man åt högsta surfmängd får man betala mest medan de alternativ med lägre mängd surf är väldigt billiga.

Jämföra mobilt bredband

Det finns mängder med faktorer att ta hänsyn till om du jämför mobilt bredband, men de flesta väljer att utgå från:

  • Mängd surf
  • Täckning och uppkoppling
  • Pris

Den största faktorn som styr priset brukar vara vilken mängd data man väljer. För att hitta det bästa bredbandet för dig bör du också kika på operatörernas olika täckningskartor. Där kan du ta reda på vilket bredband som har god täckning där du bor och rör dig. Jämför sedan pris gentemot vilken mängd surf du kan få. Kontrollera också om det krävs någon bindningstid för bredbandet, utan bindningstid kan du enkelt byta operatör om du inte är nöjd.

Företag

En företagsmäklare är ett företag som är väl insatt i värdering, försäljning och juridiska frågor kring att köpa och sälja företag. Detta i likhet med hur en bostadsmäklare är väl insatt i alla frågor kring köp och försäljning av bostäder. De allra flesta försäljningar går via mäklare – vilket även har flera fördelar.

  • Nätverk
    Företagsmäklare har ofta ett mycket brett nätverk av både köpare och säljare. Intressenter kan även skriva upp sig på listor för att snabbt kunna bli kontaktade om något intressant objekt kommer in. Att själv annonsera och försöka sälja ett företag via Blocket eller liknande sidor är alltså betydligt svårare. Vi mäklaren nås information ut till fler, och rätt, kunder vilket bör kunna ge ett bättre pris.
  • Värdering
    Företag kan värderas på flera olika sätt. Detta mycket beroende på verksamhet, ålder, storlek och struktur. Företagsmäklaren värderar opartiskt och kan därmed ange till säljaren vilket pris som är marknadsmässigt. Självklart kan säljare välja ett högre pris men är det oseriöst högt är det inte säkert att mäklaren kan marknadsföra och hjälpa till med uppdraget.
  • Juridisk
    En av de största fördelarna med att anlita en företagsmäklare är att allt sker juridiskt korrekt. Det är extremt svårt att själv sälja företag på ett helt korrekt sätt. Detta förutsatt att det inte är ett mycket litet företag och det enda som sker är en ändring av aktieägandet.

Vad kostar det att sälja företag?

Likt bostadsmäklare är det vanligt att fastighetsmäklare tar en procentuell avgift av de som vill sälja företag. Samtidigt kan det finnas ett lägsta arvode så att även de mindre försäljningarna kan genomföras med rimlig ersättning till mäklaren.

Det kan däremot skilja stort i ersättningsnivå mellan olika mäklare vilket kan bero på flera olika faktorer. Framförallt handlar det om rykte och kompetens. De minsta mäklarna kan inte hantera de allra största företagsförsäljningarna då det vanligtvis krävs ett stort antal jurister, mäklare och ekonomer.
De som är intresserade av att sälja företag kan kontakta en mäklare och få ett kostnadsförslag. Eftersom det oftast är procentuell avgift är det alltså viktigt att även ha en tydlig värdering. I vissa fall ingår värderingen medan det i andra fall är upp till säljaren att värdera eller köpa in extern värdering.

Bygg

Är du en fastighetsägare på västkusten och står redo att renovera avloppstammarna i en fastighet? Har ni tänkt utföra detta arbete genom relining (rörinfodring)? Då bör du utan tvekan kalla in en relining konsult i Göteborg! En sådan kan nämligen hjälpa dig att handla upp entreprenaden samt att leda projektet för din räkning. Genom att göra på detta vis kan du säkerställa att projektet utförs på rätt sätt från början till slut.

Att tänka på när du ska anlita en relining konsult i Göteborg

När du ska ta in en relining konsult i Göteborg är det viktigt att du hittar rätt sådan. Du bör bland annat säkerställa att företaget och dess besiktningsman är godkänd för relinade rör. Detta gör du genom att kontrollera att de är godkända av BRiF – Branschföreningen Relining i Fastigheter. Om så är fallet är det inte mycket i övrigt att tveka på då detta är en viktig kvalitetsstämpel! Denna branschförening ställer nämligen en rad olika krav på de företag som vill ansluta sig till föreningen.

Den relining som utförs med inblandning av dessa företag är kvalitetssäkrad. Sedan 2012 samarbetar nämligen BRiF med RISE i ett kvalitetsprogram som heter BRiF 3Q. Detta program är obligatoriskt för alla företag som är medlemmar i BRiF och utför relining. Syftet med programmet är att höja kvalitetsnivån i branschen och säkerställa att den förblir hög. Det syftar även till att det ska vara tryggare att vara kund till företag inom reliningbranschen. Som ett led i detta kvalitetsarbete kontrolleras de anslutna företagen årligen av RISE.

Till grundkraven hör bland annat att företaget i fråga:

  • beskriver metoden och processen samt specificerar alla råvaror som används
  • har en dokumenterad plan för utbildning och certifiering för sina montörer
  • har avtal med RISE Research Institutes of Sweden om kontroller

Kontrollerna är dock betydligt mer omfattande än så och du kan läsa mer om dessa genom att googla på BRiF 3Q.

Detta gör konsulter som arbetar med relining

Efter att ha läst informationen ovan kanske du fortfarande undrar vad en relining konsult i Göteborg egentligen gör? Några exempel på de områden där en sådan konsult kan hjälpa dig som fastighetsägare är genom:

  • rådgivning
  • förstudie
  • upphandling
  • projektledning
  • besiktning
  • granskning av filmer

Så tveka inte att ta hjälp redan idag!

Företag

Dags för företagsevent? Då kan det vara både skönt och praktiskt att anlita en eventbyrå som kan hjälpa till att se att alla bitar faller på plats som det är tänkt. För ändamålet gäller det att hitta en grym eventbyrå för företag och det görs genom att jämföra olika byråer och vad dom erbjuder.

Tips för att hitta en grym eventbyrå för företag – jämför

För att hitta en grym eventbyrå för företag finns ett bra tips och det är att jämföra. I stora städer finns ett stort utbud av eventbyråer och särskilt då är det viktigt att jämföra. Ett första tips är att skanna av utbudet och välja ut några av dom aktörer som känns mest intressanta, för att sedan jämföra närmare på några viktiga punkter.

  • Vad erbjuds?
    Utifrån vilken typ av event som planeras är det smart att kolla vad olika byråer har att erbjuda för att hitta den som är mest lämpad för uppdraget. De flesta aktörer utger sig säkerligen för att vara just en grymma men faktum är att det kan skilja sig mycket mellan tjänsterna.
  • Hur mycket kostar det?
    En annan sak att kolla närmare på är hur prissättningen ser ut. Det behöver inte handla om att hitta den billigaste – snarare mest prisvärda, utifrån vad som önskas. Be om offerter för det aktuella eventet, och jämför!
  • Vad säger andra?
    Ett annat tips är att prata med andra företagare som nyligen arrangera event – här finns en chans att få en rekommendation om en grym eventbyrå för företag – eller tvärtom. Kanske har någon anlitat en byrå som inte alls levde upp till förväntningarna och då kanske just den aktören kan uteslutas direkt.Finns inget företag som kan ge en rekommendation eller höja varningens finger går det alltid att kolla efter referenser och omdömen på nätet, alternativt be om referenser hos olika byråer.

Att anlita en eventbyrå inför ett event är inte helt enkelt då det är mycket som ska stämma. Byrån ska kunna ta sig av den typ av event som ska arrangeras – och dessutom göra det bra. Det finns flera skäl att vara noggrann inför valet och även om det kräver en del tid att jämföra så kommer det nästan garanterat att vara värt det i slutändan.

Nyheter

Catering är både lyxigt och populärt – någon annan fixar maten till festen, bröllopet, tjejkvällen eller andra tillfällen, och i Stockholm finns det minst sagt mycket att välja bland. Med stor efterfrågan kommer många aktörer – men frågan är om priserna pressas till följd av den relativt håra konkurrensen i branschen? Nedan finns mer att läsa om hur mycket det kostar att ”catera” mat i huvudstaden, samt några saker som kan vara bra att tänka på.

Hur mycket kostar catering i Stockholm?

Exakt hur mycket det kostar att beställa catering i Stockholm är såklart svårt att ge ett exakt svar på, då flera olika saker kan avgöra priset. En avgörande faktor är vilken aktör som väljs – en del erbjuder lägre priser medan andra är dyrare och även det kan bero på olika saker, så som typ av mat och vilka råvaror som används.

Idag finns många vanliga matvarubutiker och stormarknader som erbjuder catering, ofta till ett lägre pris än vad renodlade cateringfirmor tar. När en aktör har valts kan priset även komma att vara högre eller lägre beroende på vilken typ av mat som önskas – ska det till exempel vara en trerätters eller en lättare buffé?

Nedan följer några prisexempel från en firma som arbetar med catering i Stockholm:

  • Mingelmat med lätta snittar – ca 149 kr per person
  • Matigare buffé – ca 200 kr per person
  • Trerätters – från ca 200 kr per person och uppåt

En del kan som sagt vara något billigare än detta, medan andra är dyrare. Generellt anges priserna per person och det blir därmed enkelt att räkna ut hur mycket det kommer att kosta, utifrån antal personer som ska äta.

Värt att tänka på

Det finns som sagt många firmor som erbjuder catering i Stockholm och eftersom priserna kan skilja sig ganska mycket kan det vara klokt att jämföra lite innan en beställning görs – speciellt om det är en stor sådan, till exempel inför ett bröllop med många gäster.

Bestäm vilken typ av mat som ska beställas, så som buffé eller trerätters, och välj ut några intressanta aktörer. Kolla själv efter priserna eller ring och fråga och se sedan vem som passar budgeten bäst. Om priserna skiljer sig mycket kan det även vara värt att kolla på vad som orsakar det – används kanske finare råvaror av dom dyrare aktörerna och är det i så fall värt den extra slanten?

Nyheter

Hur stor får ett hus vara om det används som fritidshus? Det beror på…

  • Om det byggs som komplementsbostad eller huvudbyggnad
  • Storlek är inte bara markyta…

Komplementshus – men även fritidshus

Attefallshus får maximalt vara på 30 kvm för att inte bygglov ska krävas. I och med att efterfrågan ökat kraftigt på olika modeller har även återförsäljarna ökat sitt utbud. Men det är inte enbart de som vill ha en extra byggnad på gården som köper attefallshus. Dessa byggnader kan även köpas nyckelfärdiga och ställas på en obebyggd tomt som ett fritidshus. Ett smidigt och kostnadseffektivt sätt att få fritidshus. Om det däremot ställs på en obebyggd tomt krävs först bygglov.

Det är alltså enbart om dessa byggnader ställs på en tomt där det redan finns en byggnad (huvudbyggnad) som de kan klassas som komplementbyggnad. Det är även detta som krävs för att bygglov inte ska krävas.

Storlek samt extra yta

Önskas enbart ett litet fritidshus finns alltså möjligheten att se på det utbud som återförsäljare av attefallshus i Sverige erbjuder. Det är inte ovanligt att 20 – 30 olika modeller erbjuds och att dessa dessutom flexibelt kan ändras utifrån egna önskemål.

Då de primärt är utformade för att möta kraven på attefallshus är de antingen 25 eller 30 kvadratmeter. Men utöver denna yta är det mycket vanligt att ett loft byggs så att ytterligare boyta skapas. Det kan exempelvis innebär att huset har 30 kvm bottenyta och 10 kvm loftyta. Det kan därmed jämföras med en etta på 40 kvm.

Vad kostar det?

Vad ett fritidshus kostar, utifrån att en modell av attefallshus används, beror självklart på flera saker. Bland annat om det ska vara konstruerat för året-runt-boende eller enbart som fritidshus. Ska det vara isolerat eller inte? Ska det levereras som ett klimatskal eller nyckelfärdigt?
Med klimatskal menas att enbart tak och väggar monteras så att huset står emot vind och väta men att ägarna sedan får bygga invändigt med isolering, el, vatten osv. En återförsäljare av fritidshus visar att prisskillnaden är stor men det krävs därmed även att köparna har tid och kunskap att genomföra resten av byggnationen. En klassisk modell av fritidshus på 40 kvm och 13 kvm loft kostar ca en miljon som nyckelfärdigt samt ca 600 000 kr med miljöskal.

Nyheter

Ska du boka föreläsare till företagseventet, idrottsföreningen eller mässan? Tänk till och utgå från behov för att hitta rätt inriktning. Men se även på intressen hos åskådarna, referenser och annat.

Rätt ämne är A och O

Det viktigaste är att boka en föreläsare som är väl insatt i det ämne som ska förmedlas. Det kan vara allt från personlig utveckling till programmering. Men att vara duktig på ett ämne betyder självklart inte per automatik att personen är duktig föreläsare. Det är en konst att verkligen kunna förmedla ett budskap och hålla åhörarnas intresse uppe.

Mål – Vidareutbildning?

Vad är målet med föreläsningen? Det är lätt att boka föreläsare, eller ett större event, utan att egentligen reflektera över vad målet är.
Exempelvis kan den användas för att skapa ett intresse för vidareutbildning. All personal från en arbetsplats kanske lyssnar på en talare inom mediebemötande under 90 minuter. De får därmed en grundläggande kunskap. De som blivit inspirerade att utbilda sig mer inom området kan därefter boka en 3-dagars kurs som är betydligt mer ”på djupet”.

Var och när ska det ske?

Fredag eftermiddag är troligtvis den sämsta tiden för att boka föreläsare. Detta i alla fall om åhörarna ska ta till sig information och lära sig något av tillfället. Är det däremot en lättsam och rolig stand-up kan det passa…

Självklart spelar både tid och plats in och påverkar möjligheterna för åhörarna att kunna lyssna, lära och ta med sig erfarenhet från talaren. Att kunna reflektera och diskutera efteråt brukar vara ett sätt att ta till sig kunskapen lite extra. Detta bör i så fall ske i strukturerade former och inte bara ”över fikabordet”.

Boka föreläsare via agentur – eller via direktkontakt

Det finns flera agenturer som förmedlar uppdrag till föreläsare, moderatorer och andra inom denna bransch. Fördelen är att dessa har ett stort nätverk med föreläsare och därmed lätt kan ta fram ett par olika förslag beroende på kundens önskemål kring:

  • Hur stor budget som finns
  • Var i landet som föreläsningen ska hållas
  • Ämne och omfattning

Ett alternativ är att själv kontakta och boka föreläsare utifrån exempelvis kollegors referenser. Prismässigt brukar det vara på samma nivå som om en agentur är inblandad. En del hänvisar även alltid till agenturen eftersom de har hand om bokningar, betalningar m.m.