Bostäder

Att ta hand om sitt hustak har många fördelar och därför är det allt fler som väljer att underhålla sina hustak. En takbehandling är ett effektivt sätt att stärka och värna om sitt tak för att det ska hålla i lång tid framöver. Takbehandlingar sker ofta i två steg, först rengörs och kontrolleras taket och sedan målas och behandlas det. Denna process går relativt snabbt och kräver oftast bara två besök av företaget som utför behandlingen, vilket gör det hela smidigt och effektivt.

Steg 1: Rengöring och reparation

Det första steget är att taket behöver rengöras och eventuellt repareras. Ofta upptäcker man inte ens att taket har problem eller sprickor förrän man utför en ordentlig rengöring, och om dessa problem inte åtgärdas kan man få stora problem i framtiden. Taket finns till för att skydda hemmets inre, och yttertaket skyddar i sin tur innertaket. Om taket får skador kan det inte skydda på det sätt det bör, och vätska kan tränga in där den gör stor skada. Oupptäckta sprickor kan alltså ge stora reparationskostnader om de existerar under lång tid. Efter att taket rengjort, kontrollerats och reparerats är man redo för steg 2.

Steg 2: Målning och behandling

I det andra steget är det dags att måla taket, vilket även det sker i två omgångar. I det första steget grundmålas taket vilket gör att färgen tränger in jämt över takytan. På detta sätt får taket en jämn färg och ger ett snyggt helhetsintryck. I det andra steget, toppmålningen, blandas färgen ut med ett vax som ser till att taket blir självrengörande och vattenavvisande. Detta är den viktigaste delen av takbehandlingen eftersom den säkerställer att taket håller god kvalitet även i framtiden.

Fördelar med takbehandling

En takbehandling har många fördelar och borde vara en självklarhet för många. Trots att denna metod existerar är det många som fortfarande väljer att byta ut hela sitt tak då man börjat få problem, något som är betydligt dyrare och många gånger dessutom onödigt. Genom att använda sig av en takbehandling kan man i stället behålla originaltaket som ofta är av bättre kvalitet än nyare tak. Andra fördelar som finns med att utföra en takbehandling är:

  • Garanti att det håller i längden
  • ROT-avdrag
  • Miljövänlig metod
  • Huset blir mer värt
  • Snabbt och effektivt
Företag

Går det att sätta ihop det helt perfekta mobilabonnemanget? Vem vet, men vad som är perfekt varierar nog också både från person till person, och även för en och samma individ under livets gång. De flesta är dock helt överens om att inte vilja betala mer än nödvändigt för sitt abonnemang, och att de vill ha bra täckning där de brukar befinna sig. Dessutom vill alla abonnenter ha tillräckligt med surf, sms och minuter att ringa för. Med dessa parametrar kommer man långt på vägen mot att skapa det bästa mobilabonnemanget, och det har många leverantörer som tur är tagit fasta på.

Tre sätt att hitta det bästa mobilabonnemanget

  • Bestäm i förhand hur mycket abonnemanget får lov att kosta per månad. Särskilt om man har en tight budget av olika orsaker, så behöver denna faktorn vara med från början. Ett sätt att hålla nere kostnaderna är att se till att alla tjänster man vill använda ingår, ett annat är att lägga in gränser för hur mycket man t.ex. får lov att surfa.
  • Ta med alla faktorer som är viktiga. Det kan vara allt från fri surf till billiga samtal till utlandet. Ingen mobilanvändare är den andra lik, så det är bra att analysera sitt eget behov från början. Då får man en bättre chans att hitta det bästa mobilabonnemanget.
  • Fundera på om det finns ett rabattsystem att nyttja. Studenter brukar t.ex. erbjudas ett billigare pris, och likaså pensionärer. Den som har familj skriven på samma adress kan spara pengar gemensamt genom att teckna ett familjeabonnemang.

Se till att genomföra bytet

Mobiloperatörerna är i regel väldigt tillmötesgående när det gäller att skaffa ett abonnemang hos dem, men att avsluta ett abonnemang kan vara en känsligare fråga. Det händer att kunder som beställer nummerbyten blir erbjudna ett nytt abonnemang hos sin gamla operatör, som är så pass bra att de väljer att stanna kvar. Så var inte orolig för att testa att byta till ett nytt mobilabonnemang, det värsta som kan hända är att det blir bättre eller billigare än tidigare.

Bygg

Det allra första intrycket är väldigt viktigt. Därför är en fastighets yttre precis lika viktigt som den invändiga designen. Ett snyggt trappräcke utomhus kan förstärka utseendet på fasaden eller utemiljön. Därför bör du inte göra ditt val av räcke till trappan alltför lättvindigt. Här ger vi dig några tips som du kan ta med dig när du ska titta på nya trappräcken!

Frågor att ställa dig själv inför köpet av trappräcke utomhus

När du ska köpa ett nytt räcke till din trappa kan du ställa dig själv följande frågor:

  • Vilken miljö ska detta nya trappräcke utomhus placeras i?
  • Kommer räcket att utsättas för många användare och mycket belastning?
  • Hur mycket underhåll förväntar du dig att behöva lägga på trappräcket?
  • Vilken budget har du för köpet av ett nytt räcke till din trappa?

När du har svaren på dessa frågor kan du enklare fatta rätt beslut. Du kan då konsultera en representant från ett företag som säljer trappräcken och få mer rådgivning i frågan. Med representanten kan du bland annat diskutera faktorer såsom kostnad, design och installation. Genom att välja en bra leverantör kan du säkerställa att hela processen går så smidigt som den bara kan.

Lämpliga material för trappräcken som placeras utomhus

Det finns många olika material att välja mellan när du ska placera ett trappräcke utomhus. Stål är ett vanligt materialval som används i utvändiga installationer. Detta har bland annat att göra med att stålet är ett väldigt starkt och härdat material.

Men trappräcken av stål kan också se väldigt stilrena ut och ha vissa fördelar gentemot många andra material, såsom aluminium. För en lättmetall som aluminium kan enkelt repas och bucklas och är därför svårare att rengöra och underhålla. Dessutom kräver ett sådant räcke betydligt mer stöttning av konstruktionen som helhet.

Det finns dock även ytterligare materialval som är populära och lämpar sig väl för ett trappräcke utomhus. Vi syftar då inte minst på trappräcken i smide. Dessa räcken gör sig precis lika bra utomhus som inomhus. De ger ett gediget och exklusivt intryck och andas dessutom tidlöshet. Därför bör du onekligen överväga smide som material när du kikar på nya räcken till din utemiljö!

Företag

Inom många olika områden idag lyser tyvärr kompetenta och duktiga medarbetare med sin frånvaro. Samtidigt kan inte verksamheten stå stilla i sökandet efter kompetent personal. Genom att anställa socionomkonsulter kan din verksamhet få en tryggad personalförsörjning till exempel under en rekryteringsprocess. Det kan också handla om tillfälliga arbetstoppar eller tuffa ärenden där en extra hjälp kan behövas.

Det spelar ingen roll vart i Sverige du eller ni har er verksamhet. Uppdrag som socionomkonsult finns nämligen över hela landet och en del av arbetet som konsult. Det spelar inte heller någon roll om ni verkar inom den offentliga eller privata sektorn.

Vad det innebär att anställa en socionomkonsult är att verksamheten får en person med socionomexamen. En socionom arbetar med olika sociala problem i samhället och hjälper människor på olika sätt. Socionomer kan alltså arbeta inom många olika områden såsom den kommunala socialtjänsten, privata företag eller inom de olika regioner som finns i vårt land.

Detta kan era socionomkonsulter erbjudas

Att arbeta som socionomkonsult attraherar många människor. Och det är inte konstigt eftersom det finns flera fördelar jämfört med vissa andra arbetsgivare. Detta gör att även er verksamhet tjänar på det eftersom ni får kompetenta, engagerade och erfarna socionomkonsulter.

En socionomkonsult kan genom ett bemanningsföretag erhålla:

  • En konkurrenskraftig lön som visar det viktiga arbete som konsulten gör.
  • Uppskattning av såväl arbetsgivare som bemanningsföretag för det arbete som personen kan tillföra och underlätta för andra medarbetare.
  • Mindre stress och mer tid för socialt arbete och klienten eftersom konsulten inte behöver delta i vissa möten och så vidare.
  • Flexibilitet att välja mellan olika uppdrag vilket gör att konsulten kan välja de som denne kan tillföra sin kompetens till.
  • Fortbildning och kompetensutveckling vilket ni som verksamhet också vinner på eftersom konsulten bygger vidare på sin kompetens och håller sig uppdaterade inom sitt område.
  • En engagerad arbetsgivare (bemanningsföretag) som ser till att arbetet fungerar på alla sätt för alla inblandade.

Att hyra en socionomkonsult från ett bemanningsföretag innebär alltså flera olika fördelar som både är bra för konsulten såväl som er verksamhet. Och nöjda medarbetare kommer alltid att utföra ett bättre arbete än missnöjda sådana.

Nyheter

En chief information officer, eller CIO är ungefär detsamma som en IT-ansvarig med inriktning mot att effektivisera företagets system och tekniska lösningar, för att uppnå de målen som ledningen har satt upp. För ett växande företag kan det vara enormt fördelaktigt att anställa en interim CIO från Brightmill för att få en ordentlig översyn på sina olika flöden, och kunna minska redundansen för att spara resurser. Genom att ta hjälp av en erfaren CIO när t.ex. digitaliseringar ska genomföras kommer mycket tid och resurser kunna sparas genom att följa ett förutbestämt system och minska risken för dubbelarbete.

Tre viktiga egenskaper hos en interim CIO

  • Stor kompetens inom teknik. En CIO arbetar med tekniska lösningar, och behöver ha erfarenhet av att tolka och utveckla system inom olika nivåer, både inom företaget och utåt mot allmänheten.
  • Förmåga att engagera medarbetarna. För att en systemutveckling ska bli den boost som den kan vara så är det superviktigt att alla är med på tåget och mottagliga för utvecklingen. En utåtriktad och ödmjuk CIO som bjuder in övriga kollegor till att ta del av sitt arbete och komma med feedback är A och O för att förändring av verksamheten ska kunna ske.
  • Innovation och förmåga att tillämpa den. Ofta kommer en CIO möta problem som har gått i stå, flaskhalsar som skapar irritation och lösningar som egentligen skulle vara tillfälliga, men som blivit mer eller mindre permanenta. Då är det viktigt att kunna använda sin kreativa sida och fördomsfritt utforska vilka alternativ som kan ge bättre resultat.

Teknisk kompetens i ledningsgruppen

En interim CIO bidrar med en viktig länk i kedjan som utgör ett företags ledning, och det är förståelsen för hur bolaget, användare och kunder, samt IT kan samverka på bästa sätt. Därför behövs det både kunskaper inom teknik och inom företagsledning och management. Eftersom vardagen blir alltmer digitaliserad utgör CIO:n en nyckelfunktion i företaget, och kan förebygga många tekniska problem genom sitt dagliga arbete med IT och kommunikation. Fler och fler företag inser vikten av att rekrytera rätt CIO till sin ledningsgrupp, inte minst när mycket känslig data lagras hos olika bolag, som alla har till uppgift att skydda sina användares integritet.

Företag

Reklampennor är ett effektivt sätt för billig och enkel marknadsföring. Faktum är att det är världens vanligaste reklamprodukt och alla företagare gör rätt i att köpa in ett gäng, som kan delas ut till vid olika tillfällen. Ska du beställa pennor till företaget för första gången kommer här några smarta tips!

Snåla inte med antalet

Har du bestämt dig för att beställa reklampennor till företaget så ta inte 10 eller 20 stycken. Pennor är som sagt ett billigt och effektivt sätt att marknadsföra sig på och du kan med fördel dela ut dom både här och där! Snåla inte – både kunder och samarbetspartners tar garanterat gärna emot ett par pennor om det erbjuds så skaffa ett ordentligt lager när du ändå är i farten.

Lägg lite tid på designen

För att dina reklampennor ska göra så stor nytta som möjligt när det kommer till själva marknadsföringsbiten är det en fördel att lägga lite tid på designen. Visst kan du ladda upp din logga och inget mer vid beställningen, men det kan vara en fördel att få med andra saker också. Några tips på tryck, förutom företaget logga, är:

  • Telefonnummer
  • Webbadress
  • E-post

Köp in olika modeller

Ja, dom flesta gillar att ta emot reklampennor och för att försäkra dig om att det är just dina pennor som kommer att användas av mottagarna så är det bra att köpa in flera olika modeller och varianter. Kanske kan du välja ut 2 eller 3 olika färger samt både blyerts och bläck.

Se också till att välja pennor av hög kvalitet som håller länge, och som är sköna att hålla i, så finns en chans att det kommer bli mångas favoritpenna ett bra tag framöver.

Välj miljövänliga reklampennor

Med tanke på att reklampennor både tillverkas och delas ut i miljontal världen över så säger det sig självt att det inte är så bra för miljön. Många pennor är dessutom tillverkade av plast så ett tips är att leta efter mer miljövänliga alternativ. Det finns leverantörer av reklampennor som erbjuder pennor av trä, papp och återvunnet material, för att ta några exempel. Det är inte speciellt mycket dyrare än andra pennor men gör i det långa loppet stor skillnad för miljön!

Nyheter

Digital marknadsföring är nutidens tidningsannonser. Det mesta sker digitalt och det är även så det är lättast att bli sedd. Det finns en mängd olika sätt att marknadsföra sig digitalt och har du ännu inte börjat med det är det verkligen dags. Här kan du läsa om olika metoder samt var du kan få hjälp med arbetet om du inte har tid eller kunskaper att klara av det på egen hand.

Olika sätt att marknadsföra sig digitalt

Förr var en annons i den lokala tidningen både ett enkelt och effektivt sätt att marknadsföra sig på men idag når det inte alls ut till lika många som det gjorde förr. Det är därför hög tid att se över din digitala marknadsföring, särskilt om du inte redan gjort det. Även om du tillhör en av alla dom som reda provat på det så kan det finnas många förbättringar att göra.

  • Sociala medier
    Sociala medier har blivit en utmärkt plats för digital marknadsföring. Det är enkelt att använda, ofta gratis och skapar en nära relation med besökare och kunder. Du kan enkelt lägga ut annonser och kampanjer och nå direkt ut till din målgrupp.
  • Nyhetsbrev
    Att skicka ut nyhetsbrev är inget direkt nytt men det används flitigt av både stora som små företag. Även detta är ett bra sätt att marknadsföra alltifrån nyheter till kampanjer på ett enkelt och billigt sätt.
  • Hemsida
    Om ditt företag har en egen hemsida är det jättebra – men det kan också vara så att sidan i sig inte är så bra. Din hemsida är helt klart en del av din digitala marknadsföring, eftersom det är den plats som besökare och potentiella kunder besöker först. Det är viktigt att den är uppdaterad med bra innehåll och att den är användarvänlig.

Ta hjälp med digital marknadsföring

Att sköta om sociala medier och att skicka ut nyhetsbrev är inte särskilt svårt men det finns även andra vägar till bra digital marknadsföring som klurigare att klara av själv. En viktig del av just digital marknadsföring är idag att låta genomföra sökmotoroptimering. Det är en väg till fler besökare och fler kunder men det är ett arbete som kräver både kunskaper och långsiktighet.

Det kan alltså vara värt att anlita hjälp för att lyckas bra, och den hjälpen finns att hitta hos mediebyråer och liknande.

Överfallslarm

När överfallslarm, och andra larm, ska installeras i en butik är det viktigt att butiksägaren söker ett larm där larmoperatören har ett ”helhetsåtagande”. Det skapar ett tryggare och säkrare larm.

Vad är helhetsåtagande för överfallslarm?

Att ett larmbolag har ett helhetsåtagande för exempelvis ett överfallslarm innebär att de kan bistå kunden under alla steg gällande larmet. Oavsett vilken hjälp som önskas är det samma larmbolag som kontaktas. Exempelvis vid:

  • Behovsanalys

En butik som inte har något larm behöver först en översikt över behovet och förslag på vilka olika larmenheter som behövs. Oftast är det en kombination av flera olika larm så som brandlarm,  inbrottslarm och överfallslarm.

  • Installation

Genom att en servicetekniker installerar larmet kommer det ske på ett korrekt sätt och med kameror och larm installerade på rätt ställen. Det är ofta serviceteknikern som avgör exakt var larmen ska monteras.

  • Överföring till larmcentral

När larmet aktiveras sker överföring av bilder och ljud direkt till larmcentralen. Med helhetsåtagande innebär det generellt att företaget har en egen larmcentral och därmed full kontroll på utvecklingen och servicen som ges av dem.

  • Åtgärd vid larm

Den vanligaste åtgärden vid larm är att väktare sänds ut till platsen för att se vad som skett. Beroende på avtal kan väktaren exempelvis återställa larmet, kontrollera ingångar eller gå in i byggnaden för att se om någon tagit sig in.

Vid ett överfallslarm gäller extra snabb utryckning eftersom det är fara för personskada. Larmoperatören kan även välja att även tillkalla polis.

  • Service

Blir det något fel på butikens överfallslarm är det fortfarande samma larmbolag som har ansvar för att åtgärda de eventuella felen.

Vad är alternativet?

Alternativet mot att välja ett larmbolag med helhetslösning är att kombinera tjänster från flera olika företag. Ett överfallslarm köps av ett företag, som i sin tur anlitar ett annat för bevakning och utryckning. Servicen får köpas in separat – eller ordnas på egen hand.

I väldigt många butiker finns överfallslarm och inbrottslarm. Att i detta fall minska säkerheten genom att kombinera egna lösningar är inte rätt väg att gå. Det viktiga är att allt fungerar som det ska och att det finns ett tydligt ansvar för vem som sköter service, underhåll och funktionstester. Här finns det därmed en stor fördel i att välja ett larmbolag med helhetsservice.

eIDV

Elektronisk Identifiering – framtidens legitimation

Allteftersom samhället blir allt mer digitaliserat ställs högre krav på de system som möjliggör det. Teknologin avancerar därför hela tiden för att kunna tillgodose de behov som finns idag. Något som växt sedan dess uppkomst på 2000-talet är digital eller elektronisk identifiering av personer. Detta är en funktion som ger många nya möjligheter för både privatpersoner och företag. Medan privatpersoner kan genomföra köp och verifiera sin identitet på ett snabbt sätt, kan företag erbjuda allt fler elektroniska tjänster. I dagsläget finns flertalet företag i de flesta samhällen. Tack vare avancerad teknologi är denna typ av identifiering numera en säker process.

Elektroniska identifiering-produkter 

Som nämnt går utvecklingen framåt och elektronisk identifiering kan tas i form på flera olika sätt. Eftersom denna teknik funnits på marknaden länge har ackumulerad kunskap resulterat i allt enklare identifiering av personer över internet. Detta är något som är till stor nytta, både för privatpersoner och företag. Till exempel så erbjuder det svenska företaget Zignsec följande tjänster:

  • e-IDV, vilket innefattar olika typer av elektroniska id-handlingar såsom körkort och pass
  • e-IDV registerkoll, som företag kan använda för att kolla upp personer och säkerställa att dem är den person som de säger att de är 
  • Online ID skanning, där privatpersoner kan skanna sina identitetshandlingar 

Med andra ord finns det många användningsområden för verifiering av personer som sker över nätet. 

Global tillgänglighet 

Numera finns möjligheten att använda ett elektroniskt ID på många olika ställen i världen. Företag som erbjuder tjänsten är sällan begränsade till ett land, utan tjänsten kan användas runt om i världen. Ofta kan kunderna få tjänsten på flera olika språk vilket är ännu en fördel med internetbaserade tjänster. Denna möjlighet utnyttjas ofta av både myndigheter och företag. För att ta Zignsec som exempel igen, så har de kunder som de stora bankerna Swedbank och  Handelsbanken. Andra kunder innefattar karttjänsten Eniro, postleverantören Bring och statens personadressregister. Tjänsten finns i 200 länder och går att få i 90 olika språk. Då utvecklingen ser likadan ut i många andra länder, är det inte osannolikt att ett globalt nätverk med elektronisk identifiering snart är en verklighet. 

Läs mer på https://zignsec.com.

Företag

En reklampenna är ett av de vanligaste profilmaterialen som används i reklamsyfte av företag. Den passar som gåva i de flesta sammanhang och är en användbar sådan, dessutom är det ett enkelt och effektivt sätt att få sitt företag att synas.

När används en reklampenna?

Event – Oavsett event så är det mycket folk i rörelse och många som kommer behöva en penna, ett diskret sätt att göra reklam för företaget och visa vilka ni är.

Kundmöten – Det är vanligt att en reklampenna lämnas kvar efter kundmötet tillsammans med annat underlag som kunden behöver ha kvar. En penna används såklart också när kontrakt skrivs under. Då används oftast en penna som reflekterar företagets värderingar och inger förtroende för företaget.

Konferens – Pennor är något som finns och används på alla typer av konferenser, bland annat för att kunna göra anteckningar med under till exempel en föreläsning.

Vad kan man komplettera med för profilmaterial i en goodiebag?

Att använda sig av en goodiebag som ett sätt att säga tack till sina kunder är ett populärt marknadsföringssätt. En reklampenna är ett profilmaterial som nästan alltid finns med i en goodiebag. Utöver en penna kan det vara uppskattat att komplettera med några fler gåvor. Beroende på målgrupp varierar profilmaterialen men är målgruppen studenter eller personer som till exempel jobbar på kontor kan passande tillbehör vara:

  • Ett tillhörande anteckningsblock
  • Post it-lappar
  • Överstryckningspenna

Tre tips att tänka på vid val av profilmaterial:

  • Användbart – en reklampenna är något som alla kan ha användning för.
  • Genomtänkt – gåvorna ska anpassas till målgruppen och fylla ett syfte.
  • Miljömedvetet – gåvorna ska inte hamna i soporna direkt, de ska vara tillverkade på ett miljömedvetet sätt och vara återvinningsbara.

En reklampenna säger mer om företaget än vad man kan tro. Ta därför chansen att fundera över vad ni som företag vill förmedla med en reklampenna och ert andra profilmaterial. Fundera även vilka ni ska ge gåvorna till, se till att det finns ett tydligt behov och att chansen att produkterna kommer till användning är god. Det sista man vill är att ens gåvor slängs bort i soporna direkt. Ju mer användbara produkterna är desto lättare är det att argumentera att det är en bra grej att satsa på ur ett marknadsföringsperspektiv.