En reklambyrå jobbar med marknadsföring, varumärkesskapande, målgruppsanalyser samt grafisk design, profilering, och visuella medier. De kan skapa reklamfilmer, affischer, annonser och liknande. Det finns en uppsjö med olika specialiseringar och expertområden. Vissa reklambyråer kallar sig för webbyråer då de jobbar med material på internet, medan andra jobbar främst med design eller profilerar sig mot reklam företag och organisationer emellan, snarare än reklam riktad mot privatpersoner. En reklambyrå som kan erbjuda en stor variation av tjänster inom området brukar kallas för en fullservicebyrå.

Vilka jobbar på en reklambyrå

Det finns många olika roller på en reklambyrå som med gemensamma krafter ser till att skapa så bra resultat som det bara går. Nedan listar vi några av de du kommer träffa om du anlitar en reklambyrå. Art director och copywriter är begrepp som de flesta har hört, men kanske inte har full koll på vad det innebär. Dessa båda roller jobbar med det kreativa arbetet med att helt enkelt komma på så bra reklamer som möjligt. De är båda idésprutor och art directorn fokuserar på bildspråket och formgivningen medan copywritern kommer på texter, catch-fraser, slogans och jobbar med språket. Creative directorn däremot är den som leder arbetet och kvalitetssäkrar allt som görs. Sedan finns det också grafiska formgivare som vidareutvecklar de idéer som har genererats av de tidigare nämnda rollerna. Denne är ofta en fena på olika formgivningsprogram i datorn såsom InDesign och Photoshop. Så på så vis kan man skapa en professionell finish. Det hela leds av en projekt- eller produktionsledare som har en administrativ och vägledande roll.

Reklambyrå med konsulter

Nu vet vi lite mer om vad en reklambyrå jobbar med och vilka som jobbar där. Vissa av dessa företag drivs med konsulter som är experter inom sina särskilda områden och anlitas till olika projekt och kunder beroende på vad det finns för behov och önskemål med reklamen. Ett exempel på en sådan byrå är Megapixel Group som har skapat reklamfilmer till stora matvarukedjor, transportföretag, skönhetssalonger, kommuner, organisationer, klädmärken, destinationer och mäklare, bara för att nämna några. Om man är intresserad av deras tjänster är det bara att skicka en förfrågan via hemsidan så återkommer de med en offert och förslag på vad som skulle kunna göras.