Kläder har ett tyst språk som vi alla talar flytande utan att vi själva vet om det. En kostym och en slips ger dig maktstatus, långa handskar signalerar elegans och en uniform ger intrycket av auktoritet. Vad vi än klär oss i och hur vi än bär upp det så förmedla vårt val av utstyrsel ett budskap, vare sig vi vill det eller inte.

Kläders användningsområden är mångfaldiga. Vi har dem för att hålla oss varma när det är kallt, för att känna oss fina vid festliga tillfällen och för att underlätta när vi anstränger oss under en fysisk aktivitet. Kläder fyller också en funktion för företag och organisationer, en funktion som aldrig ska underskattas. En t-shirt är bara en tröja tills den får ett företags logga på ryggen. Plötsligt har ett vanligt bomullsplagg blivit till en uniform och på två röda har en vanlig Svensson blivit en person med auktoritet.

Profilkläder till alla i företaget

Att använda sig av profilkläder sammansvetsar ett företag. Att klä sina anställda och sina ambassadörer i en likartad uniform skapar inte bara en gemenskap dem sinsemellan utan signalerar även till kunder och klienter att detta är en seriös organisation som förtjänar respekt. Hur imponerande hade till exempel en militärstyrka varit om det inte vore för att alla vara klädda likadant? Hur seriöst hade du tagit din doktor om han hade gått runt i mjukisbyxor och en vanlig skjorta? Den vita rocken, namnbrickan och stetoskopet runt halsen ger dig omedelbart ett förtroende för din läkare, på samma sätt som du får förtroende för en sminkös som bär ett förkläde med sminkborstar runt midjan.

Vilken tjänst ditt företag än distribuerar så finns det en passande mundering, en klädedräkt som kommer markera att den här personen kan du lita på. Det räcker med att ha företagets logga på en keps för att er kund ska känna sig trygg i att ställa sina frågor till just er personal. Profilkläder indikerar att ni är samlad enhet som vet vad ni gör, att ni har den kunskap och den erfarenhet era kunder letar efter och att ni tillsammans kan stå till tjänst när behovet uppstår.