Flytt

Det finns en hel del man kan göra själv när det kommer till flytt. Transport av tyngre möbler är dock sällan någonting man gör för egen maskin. I de fall man skall göra en pianoflytt eller flytta större maskiner, kan man med fördel kalla in proffs! Det är en hel del som kan gå fel vid en pianoflytt ifall man inte har den erfarenhet och rutin som krävs för att göra det säkert. Förutom att man vill minimera risken för skador på den möbel som flyttas, behöver man förvissa sig om att ingen skadas. När man hanterar större vikt kan fel teknik resultera i långvarig smärta.

Rätt teknik vid pianoflytt

Att man skall lyfta med benen istället för med ryggen är ett klassiskt råd som de flesta kanske hört vid ett eller annat tillfälle. Ett annat knep som kommer väl till pass när man skall göra en pianoflytt, är att använda bärremmar. Med bärremmar kan man sprida vikten över hela kroppen och slipper att förlita sig på handgreppet. Vidare är det enklare att få vikten på benen när man inte behöver stå i en onaturlig position.

Här finns en firma som har stor erfarenhet av pianoflytt. Oavsett om det är ett vanligt piano eller en större konsertflygel som skall flyttas, kan de gripa in. Som inköpare av tjänsten behöver man förbereda så att det går att ta sig ut ur fastigheten på ett bra sätt. Det får med andra ord inte vara möbler och lådor i vägen. Dessa utgör en säkerhetsrisk. Resten hanteras av företaget man anlitat. De har allt ifrån personal och bil till bärremmar samt filtar.

Beroende på hur pianot som skall flyttas ser ut, kan man behöva anpassa pianoflytten. Är det ett mindre piano kan man många gånger flytta det ”på rätt köl” genom att fästa bärremmar. En flygel innebär en helt annan utmaning. I och med att man oftast inte kan få ut flygeln genom en vanlig dörr, behöver man skruva bort flygelns ben. Därefter tar man ut flygeln på höjden. Att vinkla ett stort och tungt föremål innebär en svårighet att fästa remmar på ett bra sätt. Kanske kan man minimera avståndet man flyttar pianot genom att välja en altandörr eller någon annan utgång i fastigheten. Är det högt upp i ett hus kan till och med kranbil behövas. En kontakt med den som erbjuder pianoflytt besvarar de flesta frågor man kan ha inför flytten.

Lagar, Relationer

Hur löser man en vårdnadstvist?

En vårdnadstvist börjar alltid med att en av föräldrarna stämmer den andra föräldern för att få ensam vårdnad om gemensamma barn. Det kan finnas många anledningar till varför man vill ha ensam vårdnad, kanske har den andra föräldern betett sig illa eller så vill man flytta långt bort och av rent logistiska skäl så kan det inte fungera att ha delad vårdnad. En vårdnadstvist kan bli långdragen och jobbig men det kan vara värt att kämpa för att få behålla vårdnaden om sina barn.

Att veta sin lagliga rätt

I en vårdnadstvist så är det otroligt viktigt att veta om sin rätt som förälder. Det betyder att, förutsatt att man inte har varit psykiskt eller fysiskt våldsam, har rätt till sina barn. Det är en bra idé att ta kontakt med en jurist som specialiserar sig på vårdnadstvister och familjerätt och som kan ge all nödvändig information om hur man ska gå till väga. Det är även viktigt att komma ihåg att vårdnad om ett barn inte är samma sak som umgängesrätt. Även detta bestäms i samband med familjerätten som oftast anser att varje förälder har rätt att träffa sitt barn även om de inte länge har vårdnaden om dem. Det kan vara svårt att tänka sig en förälder som inte vill träffa sitt barn och så länge denna inte har gjort något fel så kan det vara bra för hela familjen att barnet får spendera tid med båda föräldrarna. Det är även viktigt för båda föräldrarna att hålla god ton med varandra och inte baktala den andra inför barnen.

Vårdnadstvister handlar ibland om kontroll

Anledningen till att vårdnadstvister är så känsliga kan argumenteras för vara för att det handlar om kontroll om barnet. Det är de som har vårdnaden om barnet som bestämmer vart barnet ska bo, om de får flytta, åka utomlands eller vart de ska gå i skolan. Genom att ta bort vårdnaden så säkerställer man att den föräldern inte längre har något att säg till om när det kommer till barnet i fråga. Många anser att barn behöver båda sina föräldrar och att det är allra bäst ifall föräldrarna samarbetar, men i vissa situationer så kan det vara mycket bättre ifall den ena föräldern övertar vårdnaden helt och hållet.

Den här sidan kan hjälpa dig ytterligare att förstå de lagar och regler som gäller vid vårdnadstvister.

Hemsidor

Squarespace – enkelt att bygga en snygg hemsida

Det är inte längre svårt att bygga en hemsida. Med hjälp av verktyg som Squarespace tar det inte mer än några minuter att bygga en helt ny hemsida från scratch. Det är lättanvänt, intuitivt och resultatet blir snyggt. Dessutom finns det nästan oändligt med möjligheter att bygga ut hemsidan med finurliga funktioner. Vi ska ta en titt på Squarespace och se vad det kan vara bra för.

Vem passar Squarespace för?

Egentligen kan man bygga nästan vilken slags företagspresentation eller hemsida som helst med Squarespace. Den vackra designen på hemsidorna passar kanske extra bra för branscher som till exempel fotografer, designers och konstnärer. Det säger vi bara med tanke på att dessa grupper ofta har extra höga krav på en snygg utformning. Squarespace passar minst lika bra för företag, entreprenörer och butiker.

Så bygger du en sida i Squarespace

Squarespace har gjort det lätt att komma igång. Det finns två sätt att börja på. Det ena är att svara på ett antal frågor. Beroende på vad du svarar ger Squarespace förslag på upplägg. Det andra sättet är att välja en av de färdiga hemsidemallar som finns. Oavsett vad du väljer går det snabbt att få upp den första hemsidan. I mallkatalogen finns det massvis med exempel på företag som redan använder Squarespace för sin hemsida. Bläddra och låt dig inspireras!

Därefter är det bara att sätta igång och skriva text och lägga in bilder på hemsidan. Du flyttar lätt de olika elementen med drag and drop. Intuitivt och bra. I Squarespace finns massvis med möjligheter att finjustera inställningarna så att hemsidan blir precis som du tänkt dig.

Många sätt att bygga ut hemsidan på

Man skulle kunna tro att det blir en massa begränsningar bara för att det är enkelt. Så är det inte med Squarespace. Man kan faktiskt göra det mesta med detta verktyg. Det går att koppla Google Analytics, lägga in Disqus för kommentarer, byta favicon, lägga till fotogalleri, webbshop, göra e-mailkampanjer med mera. Det går också att göra mängder med kopplingar till tjänster från tredjepartsutvecklare.

Squarespace har inställningar som är viktiga för den som försöker sökmotoroptimera hemsidan. Här hittar vi möjligheten att ändra META-nyckelord, alt-taggar, robots.txt, automatiska sitemaps, open graph-stöd för Facebook, skapa rena URLs och mycket mer.

Om allt detta ändå inte känns tillräckligt har faktiskt den som kan HTML, CSS, JSON och JavaScript möjlighet att anpassa sin webbsajt helt och hållet. Du har full kontroll över koden – men behöver förstås inte utnyttja möjligheten utifall du nöjer dig med att använda den smidiga onlineeditorn.

Synas

För att nå fram med sitt budskap i mängden utställare vid större event, finns det strategier som kommit att höra till vardagligheterna. Trots detta har vart och ett tydlig effekt. För den som någon gång agerat utställare är rollups inte någonting nytt eller unikt. Dock är det näst intill ett krav för att man skall kunna nå besökare! Det finns många sätt att bygga upp mässväggar, samtalsbord och utforma trycksaker. Allt i ett tydligt syfte, nämligen att nå ut med sin tjänst eller produkt. Har man rollups som del av sin strategi kan man räkna med att alla som passerar ser vad man har att erbjuda. Naturligtvis förutsätter detta att man har en känsla för hur man kommunicerar med korta slogans och färgval.

Rollups finns i några olika storlekar och inte bara i den vanligaste. Detta innebär också att man som utställare kan sticka ut ur mängden genom att välja ett format som inte alla andra satsat på! Bredare och högre rollups får rimligtvis större exponering än de mindre som flertalet använder sig av nu för tiden. Att jobba med belysning och färger kan också vara ett sätt att mer effektivt fånga intresse.

Byt vepor

En rollup har en kassett där vepan rullas ihop när man inte använder den. Vidare utgör denna kassett en fot som håller vepan uppe. Förutom dessa två delar finns också en pinne som håller duken sträckt. Vad som inte alltid nämns är att man kan byta ut vepan i en kassett mot en annan. På så vis kan man enkelt anpassa sitt budskap till den situation man befinner sig i. Kanske har man i vissa fall behov av att rikta sig till investorer och i andra fall till konsument. Oavsett vilka olika inriktningar man kan tänkas ha, vinner man ofta på att ha en riktad kampanj för att nå fram till de man önskar träffa.

Att välja kvalitet är någonting som inte går att överdriva. En undermålig duk ser inte bra ut och håller inte i längden. Då man söker etablera kontakt med potentiella samarbetsföretag och kunder, är det viktigt att man inte äventyrar det hela genom att visa undermålig kvalitet. Hur kanterna på vepan är fållade är någonting som kan avslöja dess kvalitet. Vidare är det en fråga om hur tät väven är. En allt för tunn väv kan innebära att den släpper igenom ljus alldeles för omfattande. Bra rollups har bevisligen effekt och är någonting allt fler väljer för sin organisation.

Nyheter

Om du är bosatt i Göteborg och anser dig ha behov av personlig assistans kan ett första steg vara att läsa på vad kommunen har för information kring detta på deras hemsida Goteborg.se. Där ges även information kring hur du ansöker och går vidare för att få den hjälp du behöver.
Här presenteras en sammanfattning av vad som hittas på Göteborgs hemsida gällande Personlig assistans.

Vilka kan få assistans?

De grundläggande punkterna är att du ska vara under 65 år och ha stora funktionsnedsättningar. Detta till den grad att du är i behov av assistans för att utföra ”grundläggande behov”. Med detta menas att du exempelvis behöver assistans för att klä på dig, äta eller kommunicera med personer.

Hur sker ansökan?

Beroende på hur stort behovet är av personlig assistans nära Göteborg sker ansökan antingen till Försäkringskassan eller direkt till Göteborgs kommun. Är behovet mer än 20 timmer varje vecka är det Försäkringskassan som ska detta beslut och därmed avgöra hur mycket assistans som behövs. Är behovet under denna gräns är det däremot kommunens ansvar. Om en ansökan ska skickas in till kommunen är det socialkontoret som ska kontaktas. Detta i den stadsdel i Göteborg som du är skriven inom. Om du inte vet vilken stadsdel du är skriven inom så kan du använda tjänsten på kommunens hemsida som heter ”Vilken stadsförvaltning tillhör gatan?”. Skriv in gatans namn och nummer på huset och få direkt fram vilken stadsförvaltning du ska kontakta. Det är då en socialsekreterare som tar beslutet som grundar sig på vilket behov de anser att du har efter ett hembesök. Vid denna träff brukar det ofta vara anhöriga med som även påtalar vilket behov de ser.

Vad händer om assistans beviljas?

Om Försäkringskassan beviljar assistans är det upp till dig själv att avgöra vem som ska utföra denna assistans. Vill du att kommunen ska genomföra detta, att ett privat företag ska göra det eller ett kooperativ.

Vilka lagar och regler gäller?

Önskas mer information kring vilka lagar och regler som gäller kring assistans rekommenderas sidan ”Lagar och regler – funktionsnedsättning” på kommunens hemsida. Här går man tydligt igenom vilka lagar som reglerar assistans och var man kan vända sig vid behov.

Skägg

När man vill lämna engångshyvlar och rakapparater för att bemästra rakningens hantverk, är en rakhyvel ofta det första man tänker på. Dessa är tivels utan någonting av det mest klassiska som går att finna. Även om det under åren kommit en uppsjö alternativa, och förhållandevis smidiga, varianter finns det ingenting som ger samma rakning som de klassiska redskap man använt redan under nybyggar eran. Rakningen som sådan är inte så olik den var man använder en hyvel. Naturligtvis ställs högre krav på en fast men varsam hantering, i och med att ingenting hindrar en olycka vid denna aktivitet. Att sträcka huden när man närmar sig med en rakkniv är viktigt för att man skall nå resultatet man söker.

Stål i rakknivar

Den som har ett intresse av de tekniska aspekterna av rakning, känner säkert till att kolstål är det material som ger bäst skärpa. Även om ett rostfritt alternativ kan bli vasst, går det inte att jämföra med kolstålets egenskaper! De flesta rakknivar på marknaden använder kolstål även om det förekommer legeringar som i viss mån går utanför definitionen. Nackdelen med kolstål är att den skarpa eggen snabbt tappar effekt. Å andra sidan räcker det vanligtvis att strigla kniven för att den åter skall bli vass!

Shavett

Ett alternativ, och en bra början för den som vill bemästra rakning, är att använda shavett. Detta är en rakkniv med blad. Precis som en säkerhetshyvel använder man sig av rakblad som byts ut. Dock sitter bladet i en rakkniv. Detta innebär att man kan lära sig hantverket på ett bra och smidigt sätt utan att investera i en traditionell dito. Den stora fördelen som förespråkare kan hävda är att man inte behöver slipa en shavett. Det är dessutom hygieniskt då man byter ut bladet frekvent.

När man har införskaffat en rakkniv är det viktigt att också ha tillräckliga förutsättningar att hålla den i trim. Därför är en strigel mycket viktigt att ha till hands. Strigelpasta kan användas, men det är ofta tillräckligt utan. Någon gång ibland bör man även låta vässa rakkniven ordentligt. Eventuella hack eller rullade kanter kan slipas hemma eller av någon kunnig person inom detta yrke.

Företagslarm

Företagslarm kan se ut på många olika sätt. Det finns larm som skyddar mot bränder, larm som skyddar mot intrång och larm som kan användas för att övervaka ett område. Du kan även koppla ditt larm till en larmcentral och ett vaktbolag, vilket är en god idé om du vill att det kommer en väktare till platsen för att se vad det är som har utlöst larmet.

Larm som kopplas till en larmcentral

Det finns mängder av alternativ när det kommer till företagslarm. Du kan bland annat hitta:

  • Kontaktlarm
  • Larm med rörelseaktivering
  • Värmelarm
  • Brandlarm
  • Kameraövervakningslarm

Som du märker kan larmen variera sig både när det kommer till funktion och även syfte. Brandlarmet fyller en helt annan funktion jämfört med kontaktlarmet. Faktum är att brandlarm i sig är ett stort område som innefattar mycket mer än att man bara installerar branddetektorer på taket.

Vad innefattar brandlarmet?

Alla företag är skyldiga att utföra ett systematiskt brandskyddsarbete. Det betyder i princip att man måste ha ett system på plats som ser till att brandskyddet fungerar så bra som möjligt. Företaget behöver utse en person som är brandskyddsansvarig. Denna person ska ta fram processen som ser till att det finns brandlarm på plats, att dessa täcker det behov som finns och att det finns rutiner för hur larmen kontrolleras. Detta är bara ett litet exempel på vad som krävs när det kommer till brandlarmet. Idag finns det företagslarm och brandlarm som du kan koppla till larmcentralen. När ett av dessa brandlarm utlöses kan larmcentralen snabbt skicka iväg brandkår. Just snabbheten är väsentlig när det kommer till bränder. Några sekunder kan göra enorm skillnad.

Vad är en larmcentral?

SOS 112 är den mest kända larmcentralen men det finns även många andra, både stora och små. En larmcentral är i princip ett kontor med personer som tar emot samtal och övervakar olika larm. När du ringer 112 så är det inte en polis eller en ambulans som svarar utan en operatör. Denna person ska lyssna på vad du säger och se till att rätt räddningsinstans skickas iväg. Operatörens arbetsuppgift är stressigt och kräver ett tåligt psyke. Det handlar inte bara om att de måste ta emot samtal från personer som kanske är i en pågående kris. Det kan även bli vittnen för brott eller behöva ta blixtsnabba beslut som leder till en eller annan konsekvens. Det är en god idé att koppla ditt företagslarm till en välansedd larmcentral, speciellt om något händer som kräver just snabba och korrekta beslut. Det är trots allt dessa situationer som operatörerna har utbildats för.

Pengar

Flera av de banker och låneinstitut som rör sig på marknaden har färdiga erbjudanden för den som vill låna pengar. I dessa fall är de fråga om lån utan säkerhet. Även om det tidigare varit höga räntor på denna sorts lån, har konkurrensen medfört att lånevillkoren nu ser bättre ut än tidigare. Dock får man vara beredd på att ränteexempel inte skall ses som ett erbjudande. Alla räntor sätts vanligtvis individuellt och beräknas utifrån låntagarens möjlighet att betala tillbaks pengarna i fråga. Det är inte ovanligt att en högre risk också medför en markant högre räntebild. Söker man lån på större summor kan räntan se bättre ut, men det finns endast några banker som lånar ut 500 000 kr. Detta är också det högsta belopp man kan använda sig av vid sökning efter blancolån via Myloan eller någon annan jämförelsesida på nätet.

Förhandla

Det är viktigt att föra en dialog angående de avgifter och räntor som följer med ett lån. Detta är någonting som uppmuntras när det gäller bolån och andra säkerhetsorienterade lånesituationer. Här finns en fastighet om kan täcka upp eventuella skulder ifall låntagaren inte har möjlighet att betala själv. Detta är dock inte någon garanti för lån. Inte heller banken vill tvångssälja en fastighet.

Är det fråga om en relation med banker som lånar ut 500 000 kr, är ofta en medsökande ett bra sätt att få ner kostnaderna. Det är inte ovanligt att banker som lånar ut 500 000 kr också är måna om att få en så bra säkerhet som möjligt. Genom att ha två inkomster som motpart, kan chanserna att få betalt se bättre ut. Därmed kommer också lägre räntor. Naturligtvis är det möjligt också för ensamma att söka dessa lån, men det är inte alltid villkoren är lika bra som när man är två.

Vissa situationer kräver snabba pengar och ger inte utrymme för någonting annat. För vissa kan det visa sig bra att ta ett blancolån istället för att ytterligare ta ut lån på huset. Detta gäller i första hand om man då riskerar att nå över gränsen för amorteringsökning. Via denna sida finns bra fakta om banker som lånar ut 500 000 kr.

Vattenskador

Hitta fuktskador över telefon

Det är inte för inte som bostadsägare fruktar skador till följd av läckage. Inte minst om det är någonting som pågått under en längre tid och som tillslut blir synliga. När man upptäcker en vattenläcka handlar det ofta om att det redan är förbi stadiet när man kan göra en mindre åtgärd. Istället kan det vara en hel renovering som krävs med de följder som kommer av detta. Att installera vattenlarm är ett sätt att tidigare kunna upptäcka om någonting inte står rätt till. Att noga kontrollera ledningar och fukt är en annan och betydligt svårare strategi. I dagsläget är det inte ovanligt med ett larmsystem i hemmet och många gånger kan man koppla på även ett vattenlarm. Det är inte alltid hoten kommer utifrån, utan de största skadorna uppkommer ofta helt utan någon inblandning från utomstående.

Riskområden

Det finns vissa vitvaror och delar av bostaden som är extra utsatta vad gäller vattenskador. Dels gäller det källarutrymmen som kan uppfattas fuktiga och skumma även om det inte är någon vattenskada. Det är därför svårt att upptäcka dessa i tid. Vidare handlar det om utrymmen där man hanterar vattenledningar i någon form. Den som har installerat en diskmaskin är förmodligen välbekant med droppskyddsplasten som skall monteras under hela diskmaskinen. Detta är till för att vattnet vid läckage inte skall rinna in bakom skåp och lister utan istället fram över golvet. På så vis kan man snabbt uppfatta vad som sker och hantera frågan. En klassisk risk är också varmvattenberedaren. Denna innehåller stora mängder vatten och står ofta undanskymd. Om varmvattenberedaren börjar läcka kan det snabbt röra sig om större vattenmängder vilka akut behöver torkas upp.

När man installerar ett vattenlarm är det fråga om sensorer man placerar ut vid de värsta riskområden som finns i bostaden. Det gäller bland annat kylskåp, diskbänk, källarutrymmen, diskmaskin och varmvattenberedare. Beroende på bostaden kan det även finnas andra områden man behöver vara noga med. Skulle någon av sensorerna upptäcka fukt, larmas du genast via larmtjänst samt över telefonen. På så vis hinner fukten inte sätta sig i virke eller golv.

Besök denna sida för bra vattenlarm i hemmet.

Företagsprogram

Möten mellan människor är avgörande inom alla delar av livet. Det är kanske särskilt viktigt i arbetslivet. Det är genom kommunikation med andra som du som individ, eller ni som företag, kan utvecklas. En konferens är ett bra sätt att träffa andra inom samma bransch och diskutera idéer på ett naturligt sätt.

En konferens blir vad du gör den till – och möjligheterna är många. Konferensen kan vara en enorm sammankomst av världens specialister under en vecka fylld av föreläsningar, seminarium och diskussioner, men det kan också vara en intern teambuildingkurs för företagets anställda på en kursgård. Oavsett vilket typ av konferens som du är ute efter har Göteborg något tillgängligt för att tillfredsställa just dina önskemål.

Om du är intresserad av att arrangera eller vara med och anordna en konferens i Göteborg så kan det vara bra med en checklista till hands för att se till att allt blir precis som du har tänkt dig. Informationen kan vara nyttig även för dig som åker dit som deltagare. En konferensarrangör behöver tänka på alltifrån matservering till hyra av lokal – men om du vill slippa det finns det anläggningar som du kan leja ut arbetet till.

Göteborg för bättre konferens

Göteborg är en utmärkt stad för konferenser. Här finns en rad bra anläggningar som ger er optimala förutsättningar för intressanta möten. Med många bra hotell är ni säkra på att sova gott efter dagens slut och det finns gott om fina restauranger att diskutera dagens erfarenheter på.

Denna sida om konferensanläggningar gör valet enklare

Här finns också ett stort kulturutbud liksom en av Sveriges bästa shoppinggator. Det ökar attraktionskraften hos Göteborg som konferensstad och bidrar till en fin helhetsupplevelse under konferensen. Det är erfarenheten som många arrangörer kan vittna om: när deltagarna tycker att allt under konferensen – både det som försiggår i lokalerna och det som finns utanför – håller hög kvalitet lämnar de med fina minnen och bra rekommendationer.

Som konferensarrangör eller -deltagare kan ett sätt att göra konferensen oförglömlig vara att göra något utöver det vanliga. Kanske går ni på sport eller teater på kvällen – i Göteborg finns det god tillgång till båda. Det finns elitlag i såväl hockey och fotboll som handboll och innebandy, och på teatern sätts det ofta upp berömda pjäser med förstklassiga skådespelare. Det gör att ni inte lider någon brist på aktiviteter om ni vill förgylla konferensen efter dagtid.