Nyheter

En chief information officer, eller CIO är ungefär detsamma som en IT-ansvarig med inriktning mot att effektivisera företagets system och tekniska lösningar, för att uppnå de målen som ledningen har satt upp. För ett växande företag kan det vara enormt fördelaktigt att anställa en interim CIO från Brightmill för att få en ordentlig översyn på sina olika flöden, och kunna minska redundansen för att spara resurser. Genom att ta hjälp av en erfaren CIO när t.ex. digitaliseringar ska genomföras kommer mycket tid och resurser kunna sparas genom att följa ett förutbestämt system och minska risken för dubbelarbete.

Tre viktiga egenskaper hos en interim CIO

  • Stor kompetens inom teknik. En CIO arbetar med tekniska lösningar, och behöver ha erfarenhet av att tolka och utveckla system inom olika nivåer, både inom företaget och utåt mot allmänheten.
  • Förmåga att engagera medarbetarna. För att en systemutveckling ska bli den boost som den kan vara så är det superviktigt att alla är med på tåget och mottagliga för utvecklingen. En utåtriktad och ödmjuk CIO som bjuder in övriga kollegor till att ta del av sitt arbete och komma med feedback är A och O för att förändring av verksamheten ska kunna ske.
  • Innovation och förmåga att tillämpa den. Ofta kommer en CIO möta problem som har gått i stå, flaskhalsar som skapar irritation och lösningar som egentligen skulle vara tillfälliga, men som blivit mer eller mindre permanenta. Då är det viktigt att kunna använda sin kreativa sida och fördomsfritt utforska vilka alternativ som kan ge bättre resultat.

Teknisk kompetens i ledningsgruppen

En interim CIO bidrar med en viktig länk i kedjan som utgör ett företags ledning, och det är förståelsen för hur bolaget, användare och kunder, samt IT kan samverka på bästa sätt. Därför behövs det både kunskaper inom teknik och inom företagsledning och management. Eftersom vardagen blir alltmer digitaliserad utgör CIO:n en nyckelfunktion i företaget, och kan förebygga många tekniska problem genom sitt dagliga arbete med IT och kommunikation. Fler och fler företag inser vikten av att rekrytera rätt CIO till sin ledningsgrupp, inte minst när mycket känslig data lagras hos olika bolag, som alla har till uppgift att skydda sina användares integritet.

Företag

Reklampennor är ett effektivt sätt för billig och enkel marknadsföring. Faktum är att det är världens vanligaste reklamprodukt och alla företagare gör rätt i att köpa in ett gäng, som kan delas ut till vid olika tillfällen. Ska du beställa pennor till företaget för första gången kommer här några smarta tips!

Snåla inte med antalet

Har du bestämt dig för att beställa reklampennor till företaget så ta inte 10 eller 20 stycken. Pennor är som sagt ett billigt och effektivt sätt att marknadsföra sig på och du kan med fördel dela ut dom både här och där! Snåla inte – både kunder och samarbetspartners tar garanterat gärna emot ett par pennor om det erbjuds så skaffa ett ordentligt lager när du ändå är i farten.

Lägg lite tid på designen

För att dina reklampennor ska göra så stor nytta som möjligt när det kommer till själva marknadsföringsbiten är det en fördel att lägga lite tid på designen. Visst kan du ladda upp din logga och inget mer vid beställningen, men det kan vara en fördel att få med andra saker också. Några tips på tryck, förutom företaget logga, är:

  • Telefonnummer
  • Webbadress
  • E-post

Köp in olika modeller

Ja, dom flesta gillar att ta emot reklampennor och för att försäkra dig om att det är just dina pennor som kommer att användas av mottagarna så är det bra att köpa in flera olika modeller och varianter. Kanske kan du välja ut 2 eller 3 olika färger samt både blyerts och bläck.

Se också till att välja pennor av hög kvalitet som håller länge, och som är sköna att hålla i, så finns en chans att det kommer bli mångas favoritpenna ett bra tag framöver.

Välj miljövänliga reklampennor

Med tanke på att reklampennor både tillverkas och delas ut i miljontal världen över så säger det sig självt att det inte är så bra för miljön. Många pennor är dessutom tillverkade av plast så ett tips är att leta efter mer miljövänliga alternativ. Det finns leverantörer av reklampennor som erbjuder pennor av trä, papp och återvunnet material, för att ta några exempel. Det är inte speciellt mycket dyrare än andra pennor men gör i det långa loppet stor skillnad för miljön!

Nyheter

Digital marknadsföring är nutidens tidningsannonser. Det mesta sker digitalt och det är även så det är lättast att bli sedd. Det finns en mängd olika sätt att marknadsföra sig digitalt och har du ännu inte börjat med det är det verkligen dags. Här kan du läsa om olika metoder samt var du kan få hjälp med arbetet om du inte har tid eller kunskaper att klara av det på egen hand.

Olika sätt att marknadsföra sig digitalt

Förr var en annons i den lokala tidningen både ett enkelt och effektivt sätt att marknadsföra sig på men idag når det inte alls ut till lika många som det gjorde förr. Det är därför hög tid att se över din digitala marknadsföring, särskilt om du inte redan gjort det. Även om du tillhör en av alla dom som reda provat på det så kan det finnas många förbättringar att göra.

  • Sociala medier
    Sociala medier har blivit en utmärkt plats för digital marknadsföring. Det är enkelt att använda, ofta gratis och skapar en nära relation med besökare och kunder. Du kan enkelt lägga ut annonser och kampanjer och nå direkt ut till din målgrupp.
  • Nyhetsbrev
    Att skicka ut nyhetsbrev är inget direkt nytt men det används flitigt av både stora som små företag. Även detta är ett bra sätt att marknadsföra alltifrån nyheter till kampanjer på ett enkelt och billigt sätt.
  • Hemsida
    Om ditt företag har en egen hemsida är det jättebra – men det kan också vara så att sidan i sig inte är så bra. Din hemsida är helt klart en del av din digitala marknadsföring, eftersom det är den plats som besökare och potentiella kunder besöker först. Det är viktigt att den är uppdaterad med bra innehåll och att den är användarvänlig.

Ta hjälp med digital marknadsföring

Att sköta om sociala medier och att skicka ut nyhetsbrev är inte särskilt svårt men det finns även andra vägar till bra digital marknadsföring som klurigare att klara av själv. En viktig del av just digital marknadsföring är idag att låta genomföra sökmotoroptimering. Det är en väg till fler besökare och fler kunder men det är ett arbete som kräver både kunskaper och långsiktighet.

Det kan alltså vara värt att anlita hjälp för att lyckas bra, och den hjälpen finns att hitta hos mediebyråer och liknande.

Överfallslarm

När överfallslarm, och andra larm, ska installeras i en butik är det viktigt att butiksägaren söker ett larm där larmoperatören har ett ”helhetsåtagande”. Det skapar ett tryggare och säkrare larm.

Vad är helhetsåtagande för överfallslarm?

Att ett larmbolag har ett helhetsåtagande för exempelvis ett överfallslarm innebär att de kan bistå kunden under alla steg gällande larmet. Oavsett vilken hjälp som önskas är det samma larmbolag som kontaktas. Exempelvis vid:

  • Behovsanalys

En butik som inte har något larm behöver först en översikt över behovet och förslag på vilka olika larmenheter som behövs. Oftast är det en kombination av flera olika larm så som brandlarm,  inbrottslarm och överfallslarm.

  • Installation

Genom att en servicetekniker installerar larmet kommer det ske på ett korrekt sätt och med kameror och larm installerade på rätt ställen. Det är ofta serviceteknikern som avgör exakt var larmen ska monteras.

  • Överföring till larmcentral

När larmet aktiveras sker överföring av bilder och ljud direkt till larmcentralen. Med helhetsåtagande innebär det generellt att företaget har en egen larmcentral och därmed full kontroll på utvecklingen och servicen som ges av dem.

  • Åtgärd vid larm

Den vanligaste åtgärden vid larm är att väktare sänds ut till platsen för att se vad som skett. Beroende på avtal kan väktaren exempelvis återställa larmet, kontrollera ingångar eller gå in i byggnaden för att se om någon tagit sig in.

Vid ett överfallslarm gäller extra snabb utryckning eftersom det är fara för personskada. Larmoperatören kan även välja att även tillkalla polis.

  • Service

Blir det något fel på butikens överfallslarm är det fortfarande samma larmbolag som har ansvar för att åtgärda de eventuella felen.

Vad är alternativet?

Alternativet mot att välja ett larmbolag med helhetslösning är att kombinera tjänster från flera olika företag. Ett överfallslarm köps av ett företag, som i sin tur anlitar ett annat för bevakning och utryckning. Servicen får köpas in separat – eller ordnas på egen hand.

I väldigt många butiker finns överfallslarm och inbrottslarm. Att i detta fall minska säkerheten genom att kombinera egna lösningar är inte rätt väg att gå. Det viktiga är att allt fungerar som det ska och att det finns ett tydligt ansvar för vem som sköter service, underhåll och funktionstester. Här finns det därmed en stor fördel i att välja ett larmbolag med helhetsservice.

eIDV

Elektronisk Identifiering – framtidens legitimation

Allteftersom samhället blir allt mer digitaliserat ställs högre krav på de system som möjliggör det. Teknologin avancerar därför hela tiden för att kunna tillgodose de behov som finns idag. Något som växt sedan dess uppkomst på 2000-talet är digital eller elektronisk identifiering av personer. Detta är en funktion som ger många nya möjligheter för både privatpersoner och företag. Medan privatpersoner kan genomföra köp och verifiera sin identitet på ett snabbt sätt, kan företag erbjuda allt fler elektroniska tjänster. I dagsläget finns flertalet företag i de flesta samhällen. Tack vare avancerad teknologi är denna typ av identifiering numera en säker process.

Elektroniska identifiering-produkter 

Som nämnt går utvecklingen framåt och elektronisk identifiering kan tas i form på flera olika sätt. Eftersom denna teknik funnits på marknaden länge har ackumulerad kunskap resulterat i allt enklare identifiering av personer över internet. Detta är något som är till stor nytta, både för privatpersoner och företag. Till exempel så erbjuder det svenska företaget Zignsec följande tjänster:

  • e-IDV, vilket innefattar olika typer av elektroniska id-handlingar såsom körkort och pass
  • e-IDV registerkoll, som företag kan använda för att kolla upp personer och säkerställa att dem är den person som de säger att de är 
  • Online ID skanning, där privatpersoner kan skanna sina identitetshandlingar 

Med andra ord finns det många användningsområden för verifiering av personer som sker över nätet. 

Global tillgänglighet 

Numera finns möjligheten att använda ett elektroniskt ID på många olika ställen i världen. Företag som erbjuder tjänsten är sällan begränsade till ett land, utan tjänsten kan användas runt om i världen. Ofta kan kunderna få tjänsten på flera olika språk vilket är ännu en fördel med internetbaserade tjänster. Denna möjlighet utnyttjas ofta av både myndigheter och företag. För att ta Zignsec som exempel igen, så har de kunder som de stora bankerna Swedbank och  Handelsbanken. Andra kunder innefattar karttjänsten Eniro, postleverantören Bring och statens personadressregister. Tjänsten finns i 200 länder och går att få i 90 olika språk. Då utvecklingen ser likadan ut i många andra länder, är det inte osannolikt att ett globalt nätverk med elektronisk identifiering snart är en verklighet. 

Läs mer på https://zignsec.com.

Företag

En reklampenna är ett av de vanligaste profilmaterialen som används i reklamsyfte av företag. Den passar som gåva i de flesta sammanhang och är en användbar sådan, dessutom är det ett enkelt och effektivt sätt att få sitt företag att synas.

När används en reklampenna?

Event – Oavsett event så är det mycket folk i rörelse och många som kommer behöva en penna, ett diskret sätt att göra reklam för företaget och visa vilka ni är.

Kundmöten – Det är vanligt att en reklampenna lämnas kvar efter kundmötet tillsammans med annat underlag som kunden behöver ha kvar. En penna används såklart också när kontrakt skrivs under. Då används oftast en penna som reflekterar företagets värderingar och inger förtroende för företaget.

Konferens – Pennor är något som finns och används på alla typer av konferenser, bland annat för att kunna göra anteckningar med under till exempel en föreläsning.

Vad kan man komplettera med för profilmaterial i en goodiebag?

Att använda sig av en goodiebag som ett sätt att säga tack till sina kunder är ett populärt marknadsföringssätt. En reklampenna är ett profilmaterial som nästan alltid finns med i en goodiebag. Utöver en penna kan det vara uppskattat att komplettera med några fler gåvor. Beroende på målgrupp varierar profilmaterialen men är målgruppen studenter eller personer som till exempel jobbar på kontor kan passande tillbehör vara:

  • Ett tillhörande anteckningsblock
  • Post it-lappar
  • Överstryckningspenna

Tre tips att tänka på vid val av profilmaterial:

  • Användbart – en reklampenna är något som alla kan ha användning för.
  • Genomtänkt – gåvorna ska anpassas till målgruppen och fylla ett syfte.
  • Miljömedvetet – gåvorna ska inte hamna i soporna direkt, de ska vara tillverkade på ett miljömedvetet sätt och vara återvinningsbara.

En reklampenna säger mer om företaget än vad man kan tro. Ta därför chansen att fundera över vad ni som företag vill förmedla med en reklampenna och ert andra profilmaterial. Fundera även vilka ni ska ge gåvorna till, se till att det finns ett tydligt behov och att chansen att produkterna kommer till användning är god. Det sista man vill är att ens gåvor slängs bort i soporna direkt. Ju mer användbara produkterna är desto lättare är det att argumentera att det är en bra grej att satsa på ur ett marknadsföringsperspektiv.

Profilkläder

Det här med skoltröja är egentligen inget nytt men det finns troligen många som inte vet vad det är, eller varför man ska ha en. Det är såklart inget måste men många klasser köper in dessa tröjor som en rolig grej – ofta innan det är dags att skiljas åt för nya äventyr. Läs mer om vad det är och varför det kan vara en bra grej här!

Vad är en skoltröja?

Vet man inte vad en skoltröja är, är det också svårt att förstå syftet. Skoltröjor, eller klasströjor som dom också kallas, är något många klasser köper in till exempel inför studenten. Tillsammans i klassen designar man en skoltröja som kan se ut i princip hur som helst. Det kan vara ett tryck med ett citat, ett internt skämt, en bild eller något annat.

Tanken är sedan alla i klassen har en likadana tröjor, något som är både populärt och ganska roligt!

Fördelarna

Det finns fördelar med skoltröjor, inte bara att det är en rolig grej. En fördel är att man får en härlig team-känsla när alla bär likadana tröjor. Man blir liksom en del av något och andra i skolan kan se vilket ”gäng” man tillhör. Dessutom är tröjorna både snygga och sköna och kan såklart bäras när som helst.

Så går det till vid köp

Att designa skoltröja i klassen kan vara lite lurigt eftersom det är viktigt att alla är överens. Det finns olika sätt att göra på för att välja design men vanligt är att man genomför någon form av omröstning. När man väl har bestämt sig är det enkelt:

  • Hitta en återförsäljare av skol-, eller klasströjor
  • Välj typ av tröja, tex t-shirt eller hoodie
  • Ladda upp trycket
  • Välj antal
  • Beställ

När man väl har lagt beställningen brukar det gå bra att göra ändringar ända fram tills att tröjorna börjar tryckas. Det är därför viktigt att man är noggrann med alltifrån designen till att fylla i rätt antal. Har man råkat beställa en tröja för lite kan det bli besvärligt så det kan vara smart att utse en eller två personer som samlar in uppgifter om till exempel storlek och antal och sedan ansvarar för beställningen.

Tänk också på ett en skoltröja ska vara något som känns roligt för alla – kränkande texter eller motiv är inte tillåtna!

Bygg

Ett stambyte är något som de flesta inte direkt längtar till, främst för att gamla fördomar om att man inte kan bo kvar i sin bostad under en längre period hänger kvar i folkmun. Idag är det faktiskt så att de flesta kan bo kvar under stambyte i Stockholm även om det inte är helt bekvämt då vatten, el och avlopp i perioder stängs av. Det finns många företag i Stockholm som genomför stambyte – välj ett med lång erfarenhet och bra omdömen då det minskar risken för komplikationer vid en redan relativt påfrestande form av renovering.

När måste man göra ett stambyte i Stockholm?

Det rekommenderas att göra ett stambyte vart trettionde år men det finns vissa rör med en livslängd upp till sextio år. När det gått trettio år sedan sist bör dock en besiktning göras för att kontrollera rörens skick. Ett företag i Stockholm anger att de fastigheter de genomför denna renovering på brukar vara 30 – 40 år gamla.

Varför gör man bytet?

Det finns flera anledningar till varför man gör stambyten, den främsta är för att minska risken för dyra och komplicerade vatten- och fuktskador. Varför vatten- och fuktskador kan uppstå beror på att rör i gjutjärn angrips av rost vilket kan leda till att de går sönder och läckage uppstår. Att rören brukas regelbundet sliter också på rören vilket också leder till att de behöver bytas ut. För att ta reda på om det är dags för ett stambyte kan man:

  • Se på rörens ålder
  • Undersöka om det är vanligt förekommande med stopp i fastighetens avlopp
  • Kontakta ett företag i Stockholm som kan inspektera rörens skick.

Hur går ett stambyte till?

Ett stambyte kan gå till på olika sätt beroende på vilken firma som anlitas. Bor du i en hyres- eller bostadsrätt brukar det inte heller vara du som enskild individ som beslutar när stambytet ska ske utan det är styrelsen eller fastighetsägaren som ansvarar för bytet. I ett hus är det du som äger huset som har ansvar att kolla upp när det är dags. Generellt sätt så tar man reda på pris, skriver avtal, arbetet genomförs och badrummen återställs för att sedan besiktigas.

Vanligtvis tar det mellan sex till tio veckor att genomföra ett stambyte och de flesta firmor försöker att underlätta för de som bor i bostaden så mycket som det går. Det kan kännas som en lång tid men med tanke på hur viktigt det är att underhålla rören och att det dröjer minst trettio år tills nästa gång så är det definitivt ett nödvändigt ont.

Söker du hjälp med just stambyte i Stockholm? – Kontakta flera företag innan du bestämmer dig för vilket som ska få uppdraget.

Företagslån

Jämför företagslån

Är ert företag i behov av ett lån? Det finns flera olika sätt att låna pengar på som företag och det är viktigt att du alltid jämför företagslån innan du bestämmer dig. Den vanligaste typen av företagslån är större privatlån. Dessa fungerar alltså på samma sätt som ett vanligt privatlån. Dock finns det en skillnad, företagslån kan ofta vara betydligt större än vanliga privatlån.

För er som vill ha större säkerhet när ni lånar pengar till företaget kan välja att få in pengar på andra sätt. Bland annat genom att sälja era fakturor till ett factoringföretag. Försäljning av fakturor innebär att ni säljer era kundfakturor till ett företag som då utför en kreditkontroll av mottagaren för att se att hen kan betala. Vanligtvis får du svar ganska omgående. Kan företaget köpa fakturan får du in pengarna ofta samma dag. Fördelen med factoring är att företaget snabbare kan få mer likviditet, något som kan vara viktigt av flera anledningar, exempelvis:

  • För att själva ha råd att betala fakturor
  • För att göra en investering 
  • För att täcka oförutsedda utgifter
  • För att slippa vänta på långsamma betalningar

Ett annat sätt att låna pengar på är genom företagskredit, eller checkkredit som det även kallas. I kort kan man beskriva checkkredit som ett vanligt kreditkort. Fördelen är att du slipper dyra räntor utan betalar helt enkelt tillbaka beloppet du använt inom avsatt tid. Många företag använder sig av både checkkredit och andra typer av företagslån för att vara säkra inför vad som kan hända.

Hur ska jag jämföra företagslån?

Att det är viktigt att jämföra lån är ingen nyhet. Varje bank tävlar mot varandra för att vinna över nya kunder. För dig som är på jakt efter ett bra företagslån finns alltså stor anledning att jämföra. Ett tips är att kolla upp ett par stycken jämförelsesajter. Här kan du fylla i lånets storlek, avbetalningstid och på så sätt räkna ut vad månadskostnaden kommer bli. När du jämför företagslån via jämförelsesajter behöver du inte oroa dig över att man gör någon kreditupplysning eller att det kostar pengar. Vanligtvis är det en enkel uträknare på sidan där du helt enkelt fyller i dina uppgifter för att räkna ut kostnaden för lånet samt för att få förslag på banker med lägst ränta.

Påskägg

Köp påskägg till företaget

Påsken är en tradition som går långt tillbaka i tiden då den grundar sig i kristlig tro. Från början var den framförallt en tradition som hedrade Jesus död och återuppkomst och de olika dagarna under påsken representerar de olika delarna av denna process. Numera är påsken även en tradition i mindre kristlig anda, då det är dags att pynta huset i fjädrar och gömma påskägg. Att köpa påskägg till företaget kan därför vara en viktig del i att fira denna högtid även i arbetsmiljö. Som alla vet är påskägg fyllda med godsaker, vilket förhöjer arbetsdagen för alla anställda. Dessutom kan detta vara ett sätt för arbetsgivaren att visa uppskattning till sina medarbetare, vilket är en viktig del för att motivera de anställda att fortsätta göra bra ifrån sig.

Hur köper man påskägg till företaget?

Generellt så finns det två sätt att köpa påskägg till företaget. Det första är naturligtvis det kanske mest uppenbara sättet: att gå och köpa påskägg på egen hand för att sedan köpa innehållet. Nackdelen med detta är att det är väldigt tidskrävande, då påskägget ofta hittas i en butik medan innehållet hittas i en annan. Dessutom krävs det tanke bakom det, då den som köper påskägget måste fundera ut vilket påskägg som ska köpas, vad det ska fyllas med och framförallt var detta ska köpas. Det andra alternativet är att beställa färdiggjorda på påskägg.nu som sedan levereras till företaget. Detta är uppenbarligen det mer smidiga alternativet, där den som köper kan luta sig tillbaka och vara säker på att få fina påskägg med bra innehåll utan att spendera för mycket tid på det. 

Vad innehåller ett påskägg för företag?

Det finns egentligen inga regler eller begränsningar för vad ett påskägg kan innehålla. Det är mer tanken bakom påskägget som är viktigt än innehållet. Med andra ord blir nog vem som helst glad över att få ett påskägg då det visar att någon brytt sig om en och vill ge en något av värde. Dessutom är det en viktig aspekt av att fira påsken. Med det sagt så bör påskägget naturligtvis innehålla något, även om innehållet kan variera. Det kanske vanligaste är dock att det innehåller godsaker av olika slag. Påskägg designade för företag innehåller ofta:

  1. Plopp
  2. Kexchoklad
  3. Bounty
  4. Riesen
  5. Daim

Dessa godisbitar passar sig särskilt bra för påskägg eftersom att de är inlindade i plast. På så sätt slipper man att det kladdas ner med choklad överallt, vilket är särskilt viktigt i en arbetsmiljö. Dessutom är dessa godisbitar klassikers, så det är stor chans att de går hem hos de anställda.